fbpx

Sådan lykkedes Charlotte som selvudgiver

Ideen til bogen opstod, da Charlotte talte med en gammel studiekammerat, som havde været i medierne, og syntes, det havde været en svær øvelse. Hun kunne ikke forstå, hvorfor journalisten vinklede historien anderledes end det, hun havde sagt. Fordi Charlotte kender begge verdener, var det et krydsfelt, hun vidste noget om, og hun besluttede sig for at skrive en artikel om det.
Kort tid efter havde hun skrevet de første 30 sider af sin bog.

Da Charlotte mødte Heidi Korsgaard på BogForum i efteråret og fik rådgivning om sit bogprojekt, tog projektet for alvor fart.
For Charlotte var det åbenlyst, at hun skulle have hjælp til layout, tryk og distribution. Det var de områder, hun intet kendskab havde til. Men at hjælpen også skulle omfatte redaktionel hjælp, lå hende meget fjernt:
“Jeg vidste jo, hvad der skulle stå i bogen. Det var jo min bog.”

Men da hjælpen først var der, viste det sig, at det lige præcis var det, der gjorde, at Charlotte fik sin bog sendt i trykken. Skriveværkstedet lavede en plan for bogprojektet og sørgede for at skubbe Charlotte i den rigtige retning.

Bogen har fået gode anmeldelser og omtale de rigtige steder. Efter at bogen udkom, er Charlotte begyndt at holde foredrag og kurser om forskningsformidling på universiteter og skal deltage i en paneldebat på Folkemødet. Hun har positioneret sig selv som en, der ved noget om emnet. Nu ved hun også noget om at udgive bøger. Faktisk så meget, at hun har tænkt sig at gøre det igen.

Her får du Charlottes tre bedste råd:

Test, om din bog holder.
Har du fundet et hul i markedet? Løser din bog en udfordring, ingen er kommet med en løsning på før? Få repræsentanter for din målgruppe til at læse dit manuskript, og få feedback fra dem. Det giver dig vigtig indsigt at undersøge, om de kan bruge bogen.
“Forskerne tror, at journalisterne spiser dem til morgenmad. Flere af dem, der læste mit manuskript, fortalte, at det gav dem lige det, de manglede for at forstå journalisterne. De anede ikke, at der fandtes så mange redskaber.”

Få en partner til at hjælpe dig med at drive processen.
Selvom du vil udgive din bog selv, er det vigtigt at have støtte, fx i form af en sparringspartner, der kan se tingene udefra. For Charlotte var det en stor tilfredsstillelse at have vished om, at der var en plan og en ekspert til at hjælpe med at drive den:
“Hjælpen fra Skriveværkstedet var det, der gjorde forskellen på, om den her bog blev professionel eller ej.”

Overvind din frygt for den røde pen.
Charlotte arbejder selv som professionel kommunikatør og havde til at begynde med svært ved at se ideen i at få redaktionel hjælp. Da hendes manuskript kom retur fra Skriveværkstedet, var det chokerende rødt. Men hun tog sig sammen og gik alt igennem og tog stilling til det:
“Jeg besluttede mig for at købe mig til hjælp, fordi Heidi kan noget med bøger. Det var en overvindelse, men det blev et tusind gange bedre manuskript af det. Du aner ikke, hvor meget du kan løfte dit manuskript med redaktørhjælp.”

Proceed Booking