fbpx

3 genveje til at skrive en succesfuld krimi

Krimigenren er fortsat populær. Netop fordi konkurrencen på markedet er så stor, er det vigtigt, at din krimi brænder igennem og skiller sig ud. Her får du 3 genveje til at skrive en succesfuld krimi.

Genvej 1: Leg med både suspense og surprise
En bombe, der tikker, og en sekundviser, der ubarmhjertigt tæller ned (suspense), er ofte mere dramatisk end en bombe, der pludselig eksploderer (surprise), uden at læserne på forhånd kender til bomben. Leg med begge dele, så du både har spænding, der langsomt stiger, og overraskelser i dit manuskript. Nogle gange er det mere uhyggeligt at vide, at en mand gemmer sig i skoven med en økse, end at der pludselig hopper en mand frem bag et træ med en økse i hånden.

Genvej 2: Noget på spil
Sørg for, at dine karakterer har noget på spil, der kan drive historien fremad, og som læserne bliver nysgerrige efter at få en afklaring på. Lykkes det, eller lykkes det ikke for karakteren? Hvad er karakterens motiver for at gøre, som han gør? Hvis han skal gøre noget usympatisk, hvad kan så få læseren til alligevel at læse videre?
Vi mennesker er komplekse væsner og ikke kun sort-hvide. Og det bør dine krimikarakterer afspejle. Pas på arketyper, når du skaber både din helt og skurk. Gå udenom stereotyperne, der er så forudsigelige, at de bliver kedelige. Hvis din gerningsmand er sådan en type, der ikke har noget motiv, men som blot er psykopat og dræber, fordi han har lyst, kan det være svært for læserne at sætte sig ind i ham og hans situation, og det skaber en distance. Omvendt er det heller ikke spændende at læse om den overperfekte helt, der aldrig træder ved siden af og altid klarer skærene uden problemer.

Genvej 3: Gerningsmanden skal være velkendt
Deus ex machina. Har du hørt udtrykket før? Det betyder en pludselig og usandsynlig løsning på et problem. Og det er en dødssynd, når du skriver en krimi eller en spændingsroman. Det fungerer ikke, hvis drabsmanden først optræder i fortællingen på andensidste side og har en afgørende betydning for plottet. Der skal være en indre logik i historien. Hvis historien er usammenhængende, eller hvis vigtige ting i handlingen sker tilfældigt, så tror vi ikke på historien og mister hurtigt interessen. Plant små spor. Hvis læserne tidligere har fået et glimt af den skarpe japanske kokkekniv, mens helten snitter gulerødder, er vi forberedte, og det virker derfor mere troværdigt, når helten senere står overfor skurken og trækker den skarpe kniv frem fra skuffen.

Proceed Booking