Det lyder måske kedeligt, men vores erfaring er, at så snart du har styr på, hvor du skal hen med dit manuskript, blomstrer skriveglæden, og du går fra at tænke en masse om din bog til rent faktisk at skrive på din bog. Der er mange måder at skabe struktur på.
Vi har valgt et par gode metoder til dig her:
Brug en opbygningsmodel
Når du bruger en model, hjælper du din historie til at flyde mere fra start til slut. Den mest simple metode, du kan bruge, er start-midte-slutning. Tænk din bog som de tre punkter. Fold en A4-side, så du har ét stort og to mindre felter. Skriv, hvad der overordnet skal ske i starten, midten og slutningen. Midten fylder mest og er ofte det sværeste, fordi du som regel ved, hvor din bog skal starte og slutte, men hvad skal der ske midti? Test, om du har ingredienser nok i midten, så du undgår, at din historie kører i tomgang.
Inddel din bog i kapitler med overskrifter
Så snart du har opbygningen på plads, kan du arbejde med de enkelte kapitler. Spørg dig selv: Hvor lang skal bogen være? Hvor mange kapitler skal den have? Skal de være korte eller lange? Find kapitelantal og -længde, og giv hvert kapitel en fængende overskrift. Skriv de vigtige nøgleord til hvert kapitel, så du ved, hvad kapitlet skal handle om. Når du ved, hvor du vil hen med hvert kapitel, bliver det meget lettere at skrive, og det giver dig frihed til at droppe kronologien og skrive på det kapitel, du har lyst til. Skriver du på en fagbog, kan du øverst ved hvert kapitel skrive, hvad du vil fortælle i det pågældende kapitel. Hvilke spørgsmål vil du besvare?
Skriv ikke dit manuskript i ét langt dokument
Lav et dokument for hvert kapitel for at gøre projektet mere overskueligt. Når du har dine dokumenter klar, så lav tre mapper: én til kapitler, der er i gang, én til kapitler til redigering og én til færdige kapitler. Så kan du placere kapitlerne i de rigtige mapper, når de er klar. Vi plejer at sige, at en bog blot er 30 artikler, der hænger godt sammen. Når du ser din bog sådan, gør det din skriveproces lettere.