fbpx

Sådan lærer du din målgruppe at kende

Når du har valgt den aldersgruppe, du vil skrive din børne- eller ungdomsbog til, er det tid til at lære dem at kende. Det er der mange måder at gøre på. Vi har spurgt børnebogsforfatter og underviser Charlotte Lerche, hvordan hun researcher på sine bøger. Charlotte er forfatter til bogen Sådan skriver du gode bøger til børn og unge og har skrevet og redigeret adskillige børnebøger.
Her får du Charlottes bedste råd om, hvordan du kommer ind under huden på din målgruppe:

Drop dit eget erfaringsgrundlag Vi har en tendens til at tænke på børnebøger, som vi kender dem, fra vi selv var børn. Men der er sket rigtig meget, siden du selv var barn, og verden ser helt anderledes ud i dag. Og børn g-i-d-e-r ikke høre historier fra gamle dage. De vil høre historier, de kan spejle sig i. Fx er familiemønstrene i dag meget anderledes end i 40’erne, hvor regnbuefamilier og 7-7-ordninger slet ikke var opfundet. Derfor er du nødt til at undersøge børnenes verden og hverdag i forbindelse med dit bogunivers, så din historie bliver interessant.

Lån en niece
Har du ikke selv børn i aldersgruppen, så lån fx din niece eller din venindes søn. Vær nysgerrig på, hvordan deres verden ser ud:
• Hvordan taler de til hinanden?
• Hvordan taler de til deres forældre?
• Hvad har de på?
• Hvilken slags musik lytter de til?
• Hvilke bøger læser de?
• Hvad interesserer de sig for?
• Hvordan er de sammen?
• Hvad ser de i tv?
• Hvordan ser deres værelse ud?
Fortsæt selv listen over ting, du kan undersøge.
Du kan også snuppe et par børneprogrammer på Ramasjang eller Ultra for at lære aldersgruppens sprog at kende.

Gør din historie troværdig
Nogle børn vil gerne læse realistiske bøger, andre fantastiske. Er du en af dem, der skriver realistisk, så sørg for, at din bog afspejler virkeligheden. Det kan du gøre ved at nævne ting, som børn har eller går op i i dag:
• Tablets
• Mobiltelefoner
• Snapchat
• MGP
• Slangudtryk
• Waveboards (måske ved du slet ikke, hvad det er, og så er det et godt eksempel på, at du ikke kender målgruppen – et waveboard er en avanceret form for skateboard, der hitter hos de lidt større børn).

Gør som børn
Børn er fantasifulde. Gør som dem, og vær gerne lidt vild – du kan bilde børn alt muligt ind i en bog, fordi de kan sætte sig ind i alle historier. De ved godt, at en historie er fantasi, og forstår, at den måske ikke er helt realistisk. Et godt eksempel er Kenneth Bøgh Andersens Antboy eller Kim Fupz Aakesons serie om Vitello.
Læs din tekst, som om du var et barn. Det er vigtigt for bogens troværdighed, at du er i kontakt med sproget. Sørg for at slette voksenstemmen, så du er i børnehøjde.

Sæt skub i din børne- og ungdomsbog
Uanset hvordan du researcher, så brug tid på det. Så bliver din historie mere troværdig. Det bliver også meget lettere at skrive din bog, når du kender universet og ved, hvor du skal hen. Derfor er research så vigtig en del af dit bogprojekt (også hvis du skriver til voksne).

Proceed Booking